Det Nationale Videnscenter for E-læring. Af Søren Lundsgaard Jørgensen
Undersøgelsen af nødundervisning bygger på spørgeundersøgelse af mange tusind elever og undervisere i april-maj måned. 25 skoler med erhversuddannelser var invitere, primært boglige uddannelser som EUX, STX mf. Derfor vil eleverne nok være noget yngre, end vores studerende på EUD uddannelserne på Next.
- Mangelfuld koordinering mellem lærergrupperne har gjort at eleverne har fået rigeligt med opgaver. Dette skyldes frygt hos lærerne at eleverne ikke har nok at lave.
- Eleverne har derfor følt et større arbejdspres end normalt. For at eleverne skulle føles sig set, er der afleveret flere opgaver, som der skulle gives feedback på, modsat normalen hvor man har givet løbende feedback. Dette har medført at lærerne har brugt mere tid.
- Lærerne har efter eget udsagn haft sværere ved at udtrykke deres forventninger til eleverne.
- Læreren har haft sværere ved at vurdere elevernes motivation, arbejdsindsats og læringsudbytte, når de ikke er fysisk sammen i en klasse. Dette giver sig udtryk såvel på klasseniveau, såvel ift. individuelle elever, specielt de svage.
- Både lærere og elever oplevede FU som mere ensformigt. De at undervisningen har været præget af mange afleveringsopgaver kan have bidraget til dette.
- Eleverne oplevede at de mistede motivationen mere og mere som tiden gik. Dette gælder især de svage elever. Eleverne er mere tilbøjelige til at ’gemme sig’, og ’forsvinde bag skærmen’. De svage elever er mindre tilbøjeligt til at bede om hjælp.
- De ’stille elever’, iht. rapporten 2 ud af 10, oplever at de får mere udbytte ud af FU.
Rapporten kommer med fem konkrete anbefalinger (s14):
- Skab variation i FU. Materialer, redskaber, arbejdsformer, elevernes rolle og omfang (korte og lange opgaver).
- Styrk vejledning. Mundtlig og skriftlig vejledning.
- Gør FU nærværende. Det er i sig selv selvmodsigende. Rapporten forslår at afsøge nye teknologier.
- Lad lærerne lære af og i egen praksis - sammen. Lærerne skal dele viden og erfaringer, inspiration og gensidig anerkendelse.
Rapporten har side 15 nogle forslag til at planlægge evt. ny FU.
Elev-lærer dynamik s100-101.
- Gestik og mimik går tabt. Ofte underviser læreren til en sort skærm.
- Det føles unaturligt at small-talke i starten af en klasse.
Svage elever: Fagligt og socialt s104-105.
- Eleverne føler ikke at de kan spørge om ’småting’. De er presset af evt. ventetid på mail.
- De fagligt og sociale stærke elever har næsten det samme udbytte, da de tør spørge læreren.
- De fagligt og sociale elever kan ikke klare fjernundervisning, ”deres hverdag bryder sammen og de står helt af”.
Granskning: Gruppearbejde (s19). Gruppearbejde skaber et mindre rum,
hvor eleverne i højere grad tør stille spørgsmål. Det er sværere at nå
rundt til alle elever; det kan gøres mere overkommeligt ved at samle dem
i grupper. Måske er de også presset til at være mere aktive af deres
klassekammerater?
Granskning: Stille elever. Nogle elever har
nemmere ved at koncentrere sig, da de er væk fra ’storrumskontoret’ og
larmen. Da der er mere fokus på den skriftlige faglige, er de stille
elever mere synlige.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar