Digitale medier - video

Selv er jeg glad for Powerpoints, med masser af billeder - men det er en snak for en anden dag. Et andet medie som jeg har brugt de sidste par år, er videoer. Jeg har den udfordring, at jeg har masser af elever med masser af spørgsmål. Der er kun en af mig, og selv om jeg er en stor kleppert, er det ikke meget til hver elev, når der er 15 elever i mellemklassen, og op til 30 elever i grundforløbet. For at spare mig selv har jeg lavet vidoer til programmerne AutoCad og Revit. Derfor var det passende at vi havde videoer på programmet i dag; samt skulle lave en lille en i gruppen.

Der blev nævnt forskellige genrer af videoer:

Instruktion
Oplæg
Dialog
Information
Introduktion

Rammerne for videoer:

Maks. 5 minutters længde.
Oversigt - indhold - repetition
Del gerne længere videoer op.
Gør videoen neutral i tonen - se de kan genbruges.

- - -

Det er gode råd, men jeg er måske ikke helt enig.

En af mine anker er om vi ikke træner eleverne til hjælpeløshed? Vi havde en snak om apps en tidligere undervisningsdag, hvor en af klassekollegaerne sagde, at apps var udformet så man "ikke skulle bruge hjernen". Hvis vi hele tiden bærer ved til det bål, at videoer ikke må være for svære, ikke må være for længe, ikke må være kedelige - ja så er det der hen vi ender.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

1. vejledning

  For at tage et blik tilbage på mit praktikum notat og opsummere den udfordring jeg har stillet mig selv   Udfordring ”At afklare for...