Adult Students’ Problems in the Distance Learning

af Oksana Pozdnyakova og Anatoly Pozdnyakov

Det lettiske papir beskæftiger sig med de særlige udfordringer for voksne elever og fjernlæring, som  i øvrigt også er gældende for Teknisk Designer uddannelsen, hvor gennemsnitsalderen for den aktuelle GF2 klassen er 28 år. Studiet har fokus på selvstudium og et akademisk miljø. Vi har dog den yderligere udfordring at der er mange elever af anden etnisk herkomst.

- Højt motivationsniveau. Voksen studerende er ofte flittige elever, fordi beslutningen om at
tage en ny uddannelse normalt er taget efter lang betænkningstid snarere end spontant. Samt at studenten ofte skal acceptere tab af tid og indkomst.
- Fokus på læring. Eleven ønsker at opnå specifikke færdigheder, så de hurtigt kan komme i job efter endt uddannelse.
- Erfaring. Voksne studerende har livs- og erhvervserfaring bag sig.
- Dette medfører at eleverne ofte er bedre til uafhængighed og kritisk tænkning.
- Voksne studerende kan være hæmmet af manglende indkomst og tid. Nogen af dem har stadig børn.

Uden at gå i dybden, identificerer papiret nogle udfordringer for de studerende:

- Manglende direkte kontakt mellem studerende og underviser;
- Følelse af fremmedgørelse og isolation fra studerende.
- Angst og bekymringer i forbindelse med klarhed for mål og læringsresultater.

Hvilket meget godt understøtter de iagttagelser jeg har gjort.

Papiret kommer med følgende løsningsforslag:

- De studerende skal informeres inden hjemmeundervisningen starter, så der kan ske en forventningsafstemning og usikkerhed kan afklares.
- Der skal ske en personlig feedback relativt tidlige, for at støtte op om ovennævnte møde.
- De studerende skal informeres om hvor de kan få psykologisk hjælp.
- Der skal oprettes et ordentligt forum. De studerende skal oplæres i brugen af denne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

1. vejledning

  For at tage et blik tilbage på mit praktikum notat og opsummere den udfordring jeg har stillet mig selv   Udfordring ”At afklare for...