Digital dannelse - skal vi?

Mit forhold til digital dannelse er noget splittet. Jeg vil gerne skelne mellem faglig dannelse og almen dannelse. Skal vi have digital dannelse? Absolut.

Der sker en kæmpe udvikling på det private arbejdsmarked som vi er afkoblet fra, fordi vi sidder i vores små bobler i vores faglige grupper. Almen faglig dannelse er at sætte sit fag ind i en social og samfundsmæssig sammenhæng, og kunne formidle viden i forhold til disse. Dette er vigtigt, men også udfordret. Faktisk anser jeg det for et kæmpe problem hvordan man opretholder et fagligt miljø hvis man kun er 2-3 lærere indenfor et givet område, i mit tilfælde bygge og anlæg. Jeg har luftet problemet for mine kollegaer flere gange, men problemet er tid til at komme på kursus for at holde kompetencerne vedlige, samt penge til at betale for kurserne. Det er med kurser ligesom vedligeholdelse af et hus; du kan skubbe udgifter og besværet foran dig nogle år, men på et tidspunkt er hullerne i murerne og taget så store, at du ikke kan indhente manglerne. Så vi skal have ledelsen og politikerne overbevist om at elevernes faglige dannelse afhænger af lærernes, og det ikke kan trækkes meget længere.

Hvad med almen digital dannelse så?

Digital almen dannelse er at vælge det bedste redskab til at indsamle viden, og fravælge dårlige platforme og fejlagtig 'fakta'. Det er vel vigtigt, men her kniber det lidt med tiden. Dilemmaet opstår fordi bygge og anlæg er en videnstung branche, og jeg gerne vil stoppe så meget viden og så mange kompetencer som muligt. Kun et mindretal af elever har behov for grundfagene engelsk, dansk og matematik. Disse elever går fra klassen, og modsat tidligere, tilbydes eleverne der har merit undervisning i stedet. De vil langsomt, men sikkert glide bagud i forhold til ’hovedfagene’ i forhold til de andre elever. Gennemsnitsalderen på Teknisk Designer uddannelsen er også relativ høj - uden at have regnet på det plejer jeg at sige 27 år. Mange af dem har andre uddannelser, og mange år på arbejdsmarkedet bag sig, og hos dem må man formode en hvis livsmodenhed, med de erfaringer de har samlet op undervejs. På den anden side er Teknisk Designer en grunduddannelse, og vi får elever der i princippet kan været kommet lige fra folkeskolens 9 klasse. Hos disse elever, der dog er et mindretal, synes jeg vi har en forpligtigelse til give dem en almen dannelse.

Det er jo altid nemmest at sende aben videre, så det vil jeg gøre. For at få udlignet de forskellige niveauer af personlige kompetencer, mener jeg at de unge elever skal uddannes til digitale, kompetente borgere på grundforløb 1.

 

1 kommentar:

  1. Der er noget at få en at tænker over. Aktuelt, men helt anden problemstilling jeg har i min hverdag hos guldsmede lærlinger

    SvarSlet

1. vejledning

  For at tage et blik tilbage på mit praktikum notat og opsummere den udfordring jeg har stillet mig selv   Udfordring ”At afklare for...