Mine erfaringer med fjernundervisning

I marts lukkede Next ned for undervisningen, stort set fra den ene dag til den anden. Jeg havde ferie, og da jeg kom tilbage, var der etableret fjernundervisning for alle klasser. Jeg skulle de næste to måneder undervise i bygning modeleringsprogrammet Revit. Dette skete dels over Microsoft Teams, dels via programmet FileCloud, hvor eleverne kunne få adgang til deres filer på skolens servere.

Jeg har to gange før haft fjernundervisning, hvor vi i samarbejde med andre skoler med samme uddannelse, lavede fjernundervisning i fag som jura, statik og styrkelære - og i mit tilfælde bæredygtigt byggeri.

- I alle tre forløb var jeg på med billede og lyd, mens eleverne kun var på med lyd.

- I sidste forløb havde eleven mulighed for at dele deres skærm med mig, så jeg kunne guide dem gennem programmet. Det gamle program vi brugte til fjernundervisning havde ikke denne funktion.

- Jeg startede undervisningen om morgenen, og kørte denne ca. en time. Derefter kørte eleverne selvstændigt. Derefter mødtes vi igen lige før frokost. Efter frokost var der typisk en halv times undervisning mere. Afslutningsvis mødtes vi lige før undervisningen og samlede op.


Mine oplevelser med de tre forløb var ret samstemmende:

- Da eleverne var væk fra skolen og klassen, og jeg ikke havde mulighed for at holde dem til arbejdet, så det krævede det noget mere selvdisciplin fra elevernes side, at få det fulde udbytte af undervisningen. Nogle af eleverne loggede sig på om morgenen. I løbet af formiddagen blev de tavse, og der kunne gå 3-4 timer før de gav livstegn fra sig igen. Jeg havde en elev der kom til at slutte sit kamera til. Han lå i sengen og fulgte undervisningen, og brugte tastaturen med det yderste af en finger.

- Eleverne er lidt sky over at spørge hinanden om hjælp, mens det helt klart er mere trygt at spørge læreren, så jeg skal opfordre dem til det. Men nogle elever gør det, og nogen af de stærke elever er ret flinke til at hjælpe. Det er min opfattelse at afstanden mellem eleverne gjorde at de brugte hinanden i meget lille omfang.

- Normalt spørger eleverne ret meget, da det er nemmere end at google sig frem til løsningen selv. Eleverne spurgte markant mindre under fjernundervisning. Jeg snakkede med et par elever om det, og de var mere tilbageholdende med at spørge, fordi de var bange for at forstyrrer med ‘dumme spørgsmål’. Så der sker nogen med den manglende kontakt med læreren.

- Efter min undervisning sad jeg ved computeren så de kunne spørge om problemer. Igen var det min oplevelse at de spurgte markant mindre end de plejede.

- Der opstår nemt tekniske problemer, da eleverne skulle bruge deres egne computere. Der var også enkelte problemer med licenser til vores tegneprogrammer.

- På den positive side har eleverne mulighed at at blive undervist på et højere niveau, da der er økonomi til at betale specialister, som i flere tilfælde bor i den anden ende af landet.

- En af mine kollegaer gav udtryk for at hendes elever var mere koncentrerede.

- - -

Konklusionen på min oplevelse er at de stærke elever godt kan få et næsten lige så godt udbytte af undervisningen, som når den foregår i et klasselokale. De svage elever føler sig mere isolerede og tabes nemmere.

Jeg har ingen viden om hvordan det manglede sociale fællesskab påvirkede eleverne. Vi oplevede mere frafald på grundforløbet, men ikke noget frafald i min mellemklasse.

- - -

Den videre proces er at dykke ned i mine kilder og holde dem op mod mine erfaringer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

1. vejledning

  For at tage et blik tilbage på mit praktikum notat og opsummere den udfordring jeg har stillet mig selv   Udfordring ”At afklare for...